Είδαμε το «Ατσάλι»
Βρεθήκαμε στο θέατρο Μεταξουργείο ένα από τα ιστορικά θέατρα της Αθήνας. Η παράσταση που παρακολουθήσαμε ήταν το “Ατσάλι” που παίζεται για δεύτερη χρονιά.
Η παράσταση
Το θεατρικό κείμενο είναι της Rona Munro . Η θεατρική συγγραφέας δεν διστάζει να παρουσιάσει την αληθινή κατάσταση μέσα στις φυλακές. Μέσα από το κείμενο ξεδιπλώνεται το άδικο και πολλές φορές σάπιο πολιτικό ποινικό σύστημα. Οι νόμοι της φυλακής σκληροί. Άνθρωποι αλλάζουν και ανοίγονται μεταξύ τους ή με τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους. Κι όλα αυτά παρουσιάζοντας και το ψυχολογικό δράμα των κρατουμένων.
Η υπόθεση
Μία ισοβίτισσα μάνα – Η Φαίη – έχει καταδικαστεί σε ισόβια κάθειρξη για τον φόνο του συζύγου της. Όταν διέπραξε τον φόνο η κόρη της – Τζόσυ
– ήταν 10 χρονών. Μετά από 15 χρόνια η κόρη της αποφασίζει να την επισκεφτεί. Οι δύο γυναίκες προσπαθούν να γνωριστούν. Οι συνθήκες στην φυλακή είναι σκληρές με τους δεσμοφύλακες μία να δείχνουν ανθρώπινο πρόσωπο και μία απόμακρο. Η Φαίη προσπαθεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο με την κόρη της. Η Τζόσυ προσπαθεί να καταλάβει τι έγινε εκείνη την νύχτα. Οι δύο τραγικές πρωταγωνίστριες προσπαθούν να επιτύχουν η καθεμία τον στόχο τους.
Οι πρωταγωνίστριες
Η Φαίη που υποδύεται η Γιασεμί Κηλαηδόνη είναι μία δολοφόνος που έχει καταδικαστεί ισόβια. Μία τραγική φιγούρα που ενώ αγαπούσε τον σύζυγό της αναγκάστηκε να τον σκοτώσει. Ξεπερνώντας τα όρια της υπομονής άλλαξε ρόλο και απαλλάχτηκε από τον ειρωνικό άντρα. Εκείνα τα ελάχιστα δευτερόλεπτα που έχασε την ψυχραιμία της κατέστρεψαν την ζωή της. Πίσω της άφησε ερείπια ανθρώπων… Ένα από αυτά είναι και η κόρη της Τζόσυ που ερμηνεύει η Κατερίνα Παπαδάκη. Το 10χρονο κορίτσι από το σοκ δεν θυμάται τίποτα. Μετά από 15 χρόνια, γυναίκα πια επισκέπτεται τη μητέρα της. Δεν μπορεί να καταλάβει τι έγινε και προσπαθεί να το μάθει από την Φαίη.
Οι δύο γυναίκες αρχίζουν να έρχονται κοντά και να ξαναβρίσκουν το ρολό μητέρας και κόρης. Η Φαίη προσπαθεί να ξεχάσει και να βρει γαλήνη στο πρόσωπο της κόρης της. Η Τζόσυ όμως την πιέζει να θυμηθεί για να της εξηγήσει τα πάντα.
Οι δύο πρωταγωνίστριες φτάνουν στα όριά τους. Η Κατερίνα Παπαδάκη κάνει δικό της τον ρόλο. Ξετυλίγει την ψυχολογία ενός πληγωμένου παιδιού και μιας επίμονης γυναίκας. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη ξεπερνάει τον εαυτό της ερμηνεύοντας εξαιρετικά την ισοβίτισσα. Είναι εκπληκτικό το πώς η σκηνή γεμίζει με έναν άνθρωπο… Οι ψυχολογικές μεταπτώσεις, οι εθισμένοι, οι τιμωρίες, η ανάγκη να θυμηθεί και να ξεχάσει. Όλα εξελίσσονται στην σκηνή αβίαστα και χωρίς υπερβολές. Η ερμηνεία της πειστική και αποκαλυπτική στα όρια του αληθινού.
Οι δεσμοφύλακες
Μια γυναίκα που υποδύεται η Ασπασία Μπατατόλη. Οι εναλλαγές στον ρόλο της είναι δύσκολες. Από την μια ανθρώπινη και την επόμενη στιγμή στυγνή επαγγελματίας. Δείχνει να έχει ανάγκη να δει φιλικά την κρατούμενης. Όταν όμως παραβατεί την τιμωρεί αυστηρά. Να φερθεί με αλληλεγγύη σε μια γυναίκα; Να την δει ως φίλη; Να την τιμωρήσει ως παραβατική;
Ο άντρας δεσμοφύλακας ερμηνεύεται από τον Ανδρέα Κωνσταντινίδη. Από την μια πρέπει να είναι ο αυστηρός δεσμοφύλακας. Μερικές φορές όμως γίνεται κωμικός ως προς τους φυλακισμένους. Ένας άνθρωπος με δική του άποψη για την οικογένεια και το άδικο ποινικό σύστημα. Δύσκολος ρόλος αφού πρέπει να ισορροπήσει τα κωμικά στοιχεία μέσα στην κυνικότητα των συνθηκών.
Η σκηνοθεσία
Ένα τόσο “βαρύ” θεατρικό έργο χρειάστηκε μια ιδιαίτερη σκηνοθεσία. Η Νάντια Φώσκολου το έκανε πράξη. Με ένα λιτό σκηνικό εστίασε στα πρόσωπα και τις εξαιρετικές ερμηνείες. Ξεδίπλωσε κάθε πτυχή του χαρακτήρα των ηρώων. Ξεγύμνωσε την αλήθεια της Φαίης στα μάτια των θεατών. Ανέδειξε την τραγικότητα ενός πληγωμένου παιδιού που τα γεγονότα ακρωτηρίασαν και την ενήλικη ζωή του. Παρουσίασε τις συνέπειες των πράξεών μας ωμά και καθαρά.
Το τέλος
Φτάνοντας στο τέλος της παράστασης το κοινό νιώθει μια έντονη φόρτιση. Ένα έργο βαρύ, αληθινό σαν “ατσάλινη” γροθιά στο στομάχι. “Ατσάλινο” σαν τα σίδερα της φυλακής…” Ατσάλινο” σαν τον χαρακτήρα της Φαίης. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη καταφέρνει να μας φτάσει στο αποκορύφωμα των συναισθημάτων. Καταφέρνει να δώσει το 100% των δυνατοτήτων της. Στο τέλος ξεφυσάει και προσπαθεί να συνέλθει… Το ίδιο κι εμείς…
Οπλιστείτε με δύναμη και δείτε την παράσταση! Μην την χάσετε!
Κείμενο: Μαρία Κ. Αγραπίδου, Α’ Αναπληρώτρια Υγείας στις Γυναίκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Χειρουργός Οδοντίατρος – Πρόεδρος Επιτροπής Επιστημονικού Περιοδικού ΟΣΠ, μέλος ΔΣ
Μείνετε συντονισμένοι στο EntertainmentNewsGR για περισσότερα!