«Εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ»
Οι “Εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ” ανήκουν στην εποχή πριν από τη λεγόμενη «τραγική κρίση» του Σαίξπηρ. Ο ποιητής ακόμη νέος εκφράζει την αισιοδοξία και την ξεγνοιασιά μέσα από το έργο του. Ο ρεαλισμός δίνει την θέση του στην ιδιαιτερότητα σκέψης του συγγραφέα. Μέσα από το δικό του βλέμμα καταρρίπτονται τα ήθη και ο ρεαλισμός μέσα στην αγροτική κοινωνία της εποχής του.
Η τοποθεσία
Η δράση τοποθετείται σε μια επαρχιακή κοινωνία με απλοϊκούς και αστείους κατοίκους. Η τοπική κοινωνία τρέφεται με τοπικούς θρύλους και σκάνδαλα. Ο κόσμος έχει άμεση επαφή, και γεννιούνται ειδύλλια, φάρσες και κουτσομπολιά. Η δροσιά της υπαίθρου και η απλότητα της ζωής μας μεταφέρουν στο κλίμα της εποχής.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η τακτική του Σαίξπηρ να τοποθετήσει τους ήρωες του στο δάσος. Εκεί οργανώνεται ένα πάρτυ με σκοπό την αποκάλυψη του απατεώνα Φάλσταφ και την γελοιοποίηση του.
Η πλοκή
Αρχές της δεκαετίας του ’80, ο ξεπεσμένος ιππότης, πληθωρικός αλλά και γοητευτικός απατεώνας Τζον Φάλσταφ μηχανεύεται τρόπους ν’ αποκτήσει περιουσία. Αποφασίζει να στείλει την ίδια ερωτική επιστολή σε δύο πλούσιες –παντρεμένες– κυράδες της πόλης. Πιστεύει πως αν αυτές τον ερωτευτούν θα πέσουν στην αγκαλιά του. Έχοντας μια άσωτη ζωή χρειάζεται οπωσδήποτε χρήματα για να συνεχίσει να ζει πλουσιοπάροχα.Οι δύο γυναίκες ανακαλύπτουν την αλήθεια και θέλουν να του δώσουν ένα καλό μάθημα. Το σχέδιο εξόντωσης περιέχει φαντασία, εξυπνάδα και προσφέρει άφθονο γέλιο αφού καταλήγει στην γελοιοποίηση του Φάλσταφ. Το έργο κλείνει με ένα μεγάλο πάρτυ στο δάσος όπου ο καθένας αποκαλύπτεται και παίρνει ότι του αξίζει.
Οι χαρακτήρες
Η Μεγκ (Εβελίνα Παπούλια) που είναι μητέρα της Άννας και σύζυγος του Τζορτζ. Ζει σ’ έναν συμβατικό γάμο που ο σύζυγος της την θεωρεί δεδομένη και αδιαφορεί! Κι ενώ υπάρχει αγάπη ανάμεσα στους συζύγους η ανία φέρνει απόσταση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο Φαλσταφ της στέλνει ένα ερωτικο γράμμα. Είναι το τέλειο θύμα καθώς είναι σνομπ, αποφασιστική, ανεξάρτητη και πλούσια. Της αρέσει να πίνει ως γνήσια Αγγλίδα και να κυριαρχεί στους άντρες αλλά α ααααααα; Να Αρχίζει να παλεύει μέσα της η ηθική και η παραμελημένη γυναίκα. Κατόπιν συνειδητοποιεί πως το ίδιο ακριβώς γράμμα έχει σταλεί και στην Αλις καταστρώνει σχέδιο εκδίκησης. Μέσα από τον ρόλο της η Εβελίνα Παπούλια γίνεται εκδικητική με ανθρώπους που πάνε να την κοροϊδέψουν και δεν διστάζει να βάλει και άλλους στο κόλπο.
Η κυρία Κουίκλυ (Ελένη Κοκκίδου) είναι η γυναίκα κλειδί του έργου. Έχει γρηγοράδα παρόλα τα παραπάνω κιλά της (εξ ου και το όνομα της). Είναι εύστροφη, ελέγχει και καθοδηγεί τους θαμώνες του πανδοχείου της. Ο αξιότιμος Δικαστής και ο γιατρός αφήνονται στα χέρια της και κανονίζει προξενιά με το αζημίωτο φυσικά! Η κυρία κουικλι είναι ο λαϊκός χαρακτήρας που καταφέρνει πάντα να επιβιώνει και να επηρεάζει τους γύρω στις ως κλασική κουτσομπόλα. Ο μόνος που καταφέρνει να την επηρεάσει είναι ο πονηρός Φάλσταφ. Δυστυχώς όμως ο έρωτας της για αυτόν φαίνεται να είναι μόνο στο δικό της μυαλό.
Η Άλις ( Τάνια Τρύπη) είναι μια γυναίκα καταπιεσμένη από τον σύζυγό της.
Ο Φρανκ, είναι παράφορα ζηλιάρης η αγάπη του μετατρέπεται σε καταπίεση. Το γράμμα του Φάλσταφ σπάει την μονοτονία της ζωής της. Μαζί με την αδελφική της φίλη Μέγκ ξεκινούν ένα παιχνίδι εκδίκησης. Μέσα στο έργο ξεδιπλώνεται η εξυπνάδα της και διεκδικεί την ελευθερία της τινάζοντας τα δεσμά της καταπίεσης.
Ο Φάλσταφ (Αργύρης Ξάφης) είναι ένας ξεπεσμένος ευγενής σπάταλος στα γλέντια. Τον τελευταίο καιρό δεν πληρώνει ούτε τους υπηρέτες του ούτε τις υποχρεώσεις του. Θεωρεί πως αν χρησιμοποιήσει την γοητεία του θα αποσπάσει χρήματα από τις πλούσιες κυρίες του Ουίνδσορ.
Αυτή η υπεροψία του ατόμου “σε μένα όλα επιτρέπονται” – η τάση να χρησιμοποιεί τους άλλους σύμφωνα με το δικό του συμφέρον, κάνει τον Σερ Τζων Φάλσταφ “σύγχρονο ήρωα” και μάλιστα χωρίς να του χρειάζεται η γραφική κοιλιά. Η υπερβολική αυτοπεποίθηση τον οδηγεί σε αντίστροφη των ρόλων. Από θύτης γίνεται θύμα των εύθυμων κυράδων που τον κάνουν ρεζίλι σε όλη την πόλη.
Ο Σαίξπηρ (Θανάσης Βλαβιανός) υποδύεται τον εαυτό του. Είναι ο μεγάλος ποιητής – θεατρικός συγγραφέας που επισκέφθηκε το Ουίνδσορ για να γράψει θεατρικό έργο κατά παραγγελία της βασίλισσα Ελισάβετ. Μένοντας στο πανδοχείο της Κουίκλυ μπορεί να παρατηρεί την ζωή των κατοίκων από κοντά. Χρησιμοποιεί τις καθημερινές τους συνήθειες για να συγγράψει τελικά μια κωμωδία. Ανατρεπτικό γιατί η αρχική του σκέψη ήταν η συγγραφή ενός δράματος.
Ο Φρανκ Φορντ (Θανάσης Δήμου) ως ζηλιάρης σύζυγος μετατρέπεται σε ντετέκτιβ. Μεταμφιέζεται και παρακολουθεί την γυναίκα του ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να παγιδεύσει τον Φάλσταφ.
Ο γιατρός Δρ Κάγιου (Θανάσης Γλάστρας) είναι ένας Γάλλος κοσμογυρισμένος. Με ευγένεια αλλά και αναίδεια προσπαθεί να παντρευτεί την μικρή Άννα. Μετά τις μάταιες προσπάθειες του, χρηματίσει την κυρία Κουίκλυ να του κάνει προξενιό. Αν και μεγάλος σε ηλικία με την καλή του σωματική κατάσταση και υπέροχη του ιατρικού του τίτλου προσπαθεί να συναγωνιστεί τους νεότερους αντιπάλους του.
Η Άννα Πέιτζ ( Μαρία Χάνου) είναι η μικρή κόρη της Μεγκ. Ερωτευμένη με τον Σλέντερ ( Κλέαρχος Παπαγεωργίου) έναν νεαρό punk. Παρόλα τα προξενιά ο έρωτας των παιδιών νικάει.
Ο δικαστής Σάλοου (Γιώργος Ψυχογιός) θέλει να παντρέψει τον ανιψιό του Ρόμπυ (Λεωνίδας Σιούπουλης) την Άννα. Προσπαθεί να πάρει με το μέρος του τον πατέρα Τζώρτζ Πέιτζ ( Αλμπέρτο Φάις). Ο αδιάφορος πατέρας κάνει μια προσπάθεια να παντρέψει τα παιδιά αλλά κι αυτή ναυαγεί. Ο δε Ρόμπυ μετά το πάρτυ στο δάσος ανακαλύπτει την πραγματική σεξουαλική του ταυτότητα.
Ρόλος μπαλαντέρ ο Πίστολ ( Θοδωρής Μπουζικάκος) που εμφανίζεται σε όλες σχεδόν τις σκηνές. Είναι ο βοηθός της κυρίας Κουίκλυ που όχι μόνο της συμπαραστέκεται αλλά την καλύπτει κιόλας.
Στίχοι και μουσική
Τη μεταγραφή του έργου καθώς και τους στίχους των τραγουδιών γι’ αυτό το μιούζικαλ έχει αναλάβει ο συγγραφέας και στιχουργός Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ενώ τη μουσική υπογράφει ο Θέμης Καραμουρατίδης. Για το θεατρικό έργο γράφτηκαν πάνω από 20 τραγούδια.
Σκηνικά
Τα σκηνικά φτιάχτηκαν από τον Πάρη Μέξη και ήταν τόσο αφαιρετικά έτσι ώστε να επικεντρώνεται το κοινό στους ηθοποιούς. Μεταφερθήκαμε εύκολα από το πανδοχείο στα σπίτια των δύο Κυράδων και στο δάσος. Εύκολη μετάβαση από την μια σκηνή στην άλλη και αρκετά απλά για να μπορούν τόσοι πολλοί ηθοποιοί να κινηθούν στην σκηνή.
Κοστούμια
Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη ήταν ανάλογα με τα τραγούδια. Λάμψη και στρας από την δεκαετία του 80 ενώ συνδυάστηκε το στοιχείο ροκ – punk.
Η σκηνοθεσία
Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Γιοβανίδης κατάφερε κάτι που φαντάζει αδύνατον. Πήρε μια κωμωδία και την σκηνοθέτησε μιούζικαλ. Μπαίνοντας στον ρόλο κάθε ηθοποιού έβαλε τους χαρακτήρες να είναι αστείοι περνώντας ταυτόχρονα σοβαρά μηνύματα της εποχής. Οι ηθοποιοί κλήθηκαν να μας προσφέρουν τραγούδι, χορό, και να είναι αστείοι χωρίς να καταλήξουν γραφικοί.
Έρωτας, απάτη, ίντριγκες, χαρά, λύπη και τιμωρία εναλλάσσονταν πάνω στην σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Οι πρωταγωνιστές μπλέχτηκαν με το κοινό αρκετές φορές κάνοντας το έργο πιο άμεσο.Το Ουίνδσορ από επαρχιακή πόλη της Αγγλίας του 1597 μετατράπηκε σε σύγχρονη πόλη του 2022 με τραγούδια ’80ς.
Φανταστείτε την δυσκολία να σκηνοθετείς τόσους ηθοποιούς και μάλιστα σε μιούζικαλ…
Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης κατάφερε να δημιουργήσει μια παράσταση στην Ελλάδα με ξένα πρότυπα. Δεν είναι τυχαίο ότι σε κάποια στιγμή αισθάνθηκα ότι βρίσκομαι σε θεατρική σκηνή του Broadway!
Συμπέρασμα
Μια παράσταση με ξένα πρότυπα που δεν πρέπει να χάσετε. Ελπίζω να προλάβετε να την δείτε γιατί είναι πάντα sold out…
Οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών τόσο στον ρόλο τους όσο και στο τραγούδι μας απογείωσαν! Γελάσαμε , προβληματιστήκαμε, τραγουδήσαμε…
Οι δύο ώρες της παράστασης πέρασαν τόσο ευχάριστα που νομίζαμε ότι ήμασταν εκεί μόνο μισή ώρα. Πώς να μην συνέβαινε άλλωστε αφού μεταφερθήκαμε κάπου στο Broadway μέσα στο στολίδι του Πειραιά, το Δημοτικό θέατρο!
Κείμενο: Μαρία Κ. Αγραπίδου, Α’ Αναπληρώτρια Υγείας στις Γυναίκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Χειρουργός Οδοντίατρος – Πρόεδρος Επιτροπής Επιστημονικού Περιοδικού ΟΣΠ, μέλος ΔΣ
Μείνετε συντονισμένοι στο EntertainmentNewsGR για περισσότερα!