Χρήστος Αρφάνης: Τι σας ενέπνευσε να ακολουθήσετε μια καριέρα στον κινηματογράφο και την παραγωγή; Μπορείτε να μοιραστείτε μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίσατε όταν ξεκινήσατε στον κλάδο;
Martin Manuel Nuza: Πάντα με γοήτευε από πολύ μικρός η δημιουργία ταινιών. Θυμάμαι όταν ήμουν περίπου 5 ή 6 ετών, έβλεπα μια αυτοκινητιστική καταδίωξη στην τηλεόραση και είδα πώς το αυτοκίνητο πήδηξε πάνω από μια γέφυρα. Γυρίστηκε από τρεις διαφορετικές γωνίες κάμερας. Έβλεπα και σκέφτηκα από μέσα μου. Ο οδηγός πρέπει να έκανε αυτό το κόλπο τρεις διαφορετικές φορές. Κάθε φορά πρέπει να έχουν αλλάξει τη θέση της κάμερας. Μετά το σκέφτηκα ξανά. Όχι. Πρέπει να έκαναν το κόλπο μόνο μία φορά αλλά το κατέγραψαν με τρεις διαφορετικές κάμερες. Και αυτό πυροδότησε τη φαντασία μου στα γυρίσματα. Είδα πολλές ταινίες όταν μεγάλωνα και μελέτησα τον τρόπο που γυρίστηκαν. Το 1998 απέκτησα μερικούς φίλους και κάναμε μια ταινία με ζόμπι με τίτλο «The Zombie’s Revenge», την οποία έγραψα, έκανα την παραγωγή και τη σκηνοθεσία. Ο κλάδος έχει πολλές αρνητικές πλευρές και μαχαιριές στην πλάτη, έτσι έμαθα με τον δύσκολο τρόπο με τα χρόνια και συνειδητοποίησα ποιον μπορούσα να εμπιστευτώ και όχι.
Χρήστος Αρφάνης: Η σειρά MOON DRAKE ακούγεται συναρπαστική. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για την έμπνευση πίσω από αυτό και πώς ήταν η συγγραφή των επεισοδίων; Έχετε συμμετάσχει σε πολλά έργα με τον Pedro Sanchez Roman. Πώς εξελίχθηκε η συνεργασία σας όλα αυτά τα χρόνια;
Martin Manuel Nuza: Το έργο «Moon Drake» είναι το παιδί της Jane L. Fitzpatrick από την «Broken Hand Productions» και μου ζήτησε να βοηθήσω να γράψω μερικά από τα επεισόδια, μαζί με εκείνη και τον Mark Rickerby. Αυτό είναι ένα όμορφο έργο που πραγματεύεται την αθωότητα των νεότερων γενιών και τις κουλτούρες και τις διαφορές τους, προσπαθώντας να κάνει τη διαφορά στη ζωή. Κάθε επεισόδιο διαδραματίζεται σε διαφορετική χώρα, επομένως εξερευνούμε την κουλτούρα αυτής της κουλτούρας και πώς βλέπουν τα παιδιά τη ζωή μέσα από τα μάτια τους. Είναι ένα εκπαιδευτικό έργο, γεμάτο περιπέτεια και μυστήριο καθώς ακολουθούμε τους χαρακτήρες μας στο ταξίδι τους. Όσον αφορά τον Pedro Sanchez Roman είναι ένας φίλος από την Ισπανία με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί σε μια σειρά από έργα όλα αυτά τα χρόνια. Έχω πολλούς καλούς φίλους σε διάφορες χώρες και ο Pedro είναι επίσης εξαιρετικός σκηνοθέτης.
Χρήστος Αρφάνης: Συγχαρητήρια για το βραβείο «Καλύτερος Παραγωγός» τόσο στο Oniros Film Festival όσο και στα Vegas Movie Awards. Τι σημαίνουν αυτές οι διακρίσεις για εσάς προσωπικά και επαγγελματικά; Ανάμεσα στα περισσότερα από 20 διεθνή βραβεία που έχετε λάβει, για ποιο είστε περισσότερο περήφανοι και γιατί;
Martin Manuel Nuza: Το να κερδίζεις βραβεία είναι πάντα ένα υπέροχο συναίσθημα όταν έχεις κατακτήσει την αναγνώριση για τη σκληρή δουλειά σου. Προσωπικά είναι ένα ακόμη βραβείο στη λίστα. Δεν μου αρέσει να καυχιέμαι για το πόσα έχω κερδίσει, αλλά είναι ωραίο να το έχω κάνει. Για τα βραβεία «Καλύτερου Παραγωγού» τόσο από τη Ρώμη όσο και από το Λας Βέγκας, αυτά είναι μόνο δύο ακόμη βραβεία και όπως ανέφερα ήδη, είναι ωραίο συναίσθημα να αναγνωρίζεις. Είμαι περήφανος για κάθε βραβείο, είναι καλό να έχουμε από πολλά μέρη του κόσμου.
Χρήστος Αρφάνης: Η φιλμογραφία σας εκτείνεται σε ποικίλα είδη, από τρόμου μέχρι κωμωδία. Πώς αντιμετωπίζετε τα έργα σε διαφορετικά είδη; Υπάρχει κάποιο είδος ή στυλ στο οποίο δεν έχετε δουλέψει ακόμα αλλά θα θέλατε να εξερευνήσετε;
Martin Manuel Nuza: Όπως κάθε ηθοποιός, έτσι και μόνο η σκέψη του να είσαι στερεότυπος είναι φρικτή, γι’ αυτό μου αρέσει να καλύπτω όλα τα είδη όσο το δυνατόν, με το αγαπημένο μου φυσικά τον τρόμο. Λατρεύω το δράμα και την επιστημονική φαντασία. Εφόσον η ιστορία είναι της αρεσκείας μου, ανεξάρτητα από το είδος τους, η ιστορία είναι η κινητήρια δύναμη του έργου.
Χρήστος Αρφάνης: Έχετε συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες όπως ο Massimiliano Cerchi και ο Michael Su. Πώς επιλέγετε τους συνεργάτες σας και τι αναζητάτε σε έναν σκηνοθέτη; Πώς ήταν να δουλεύεις σε συνεργασία με το BBC στο The One Show;
Martin Manuel Nuza: Η συνεργασία με διαφορετικούς σκηνοθέτες και συνεργεία είναι πάντα μια πρόκληση γιατί έχουν το δικό τους όραμα για μια σκηνή, που μπορεί να μην είναι απαραίτητα το δικό σας όραμα. Η επιλογή ενός σκηνοθέτη οφείλεται κυρίως στα προηγούμενα έργα του, τα οποία μπορεί να είναι παρόμοια με αυτό που είναι το έργο. Σχετικά με το “The One Show” ήταν υπέροχο γιατί το BBC έκανε ένα κομμάτι για το “Operation Tracer” στο Γιβραλτάρ και χρειαζόταν αποκλειστικό υλικό που είχα για την εκπομπή τους. Το εν λόγω βίντεο ήταν μια αποκλειστική συνέντευξη κάμερας με τον Δρ Μπρους Κούπερ, τον τελευταίο εναπομείνασα επιζώντα της άκρως απόρρητης επιχείρησης Tracer του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Το BBC ήταν πολύ επαγγελματικό και όλα κατέληξαν τέλεια, καθώς ήταν μια εξαιρετική εκπομπή.
Χρήστος Αρφάνης: Ασχοληθήκατε με το στήσιμο του YGTV Your Gibraltar TV. Ποιες ήταν μερικές από τις τεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίσατε και πώς τις ξεπεράσατε; Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τη δουλειά σας στο Virtual Interactive “Gibraltar Original Rock Tour” και τι το έκανε μοναδικό;
Martin Manuel Nuza: Όταν πρωτοδημιουργήθηκε το YGTV, ο τότε ιδιοκτήτης «Mr. Bruno» με πλησίασε για να βοηθήσει στη δημιουργία του στούντιο γυρισμάτων τους. Παρείχα τις πράσινες οθόνες και τον φωτισμό που απαιτούνται για το σετ τους και επίσης μια από τις κάμερές μου για να τους βοηθήσω να ξεκινήσουν. Τους καθοδήγησα σε όλες τις πτυχές, από το γύρισμα μέχρι το μοντάζ, το οποίο αργότερα ανέπτυξαν και επέκτειναν. Ξεπεράσαμε όλες τις προκλήσεις που παρουσιάστηκαν στην πορεία και μόλις κατάλαβα ότι ήταν έτοιμοι, ήμουν ευχαριστημένος με αυτό που επιτεύχθηκε. Όσον αφορά το “Gibraltar Original Rock Tour”, αυτό ήταν ένα έργο για την Ένωση Ταξί Γιβραλτάρ, όπου ηχογραφήσαμε την τοπική ροκ περιοδεία από πολλά διαφορετικά σημεία εκκίνησης γύρω από το Γιβραλτάρ και κάναμε την περιοδεία σε πολλές γλώσσες, προσφέροντας βίντεο με το τι έβλεπαν οι τουρίστες και πόσες από τις τοποθεσίες έμοιαζαν πριν από εκατοντάδες χρόνια. Ένα αρκετά ενδιαφέρον έργο πράγματι.
Χρήστος Αρφάνης: Υπάρχουν κάποια επερχόμενα έργα για τα οποία είστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι και μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας; Ποιοι είναι οι μακροπρόθεσμοι στόχοι σας για την καριέρα σας στον κινηματογράφο;
Martin Manuel Nuza: Το “In Tenebras 2: Timelines” είναι το επόμενο μεγάλο μου έργο και είναι μια επική παραγωγή, που εκτείνεται σε τρεις διαφορετικές χρονικές ζώνες στην ιστορία: Η ψυχρή φρίκη του Δυτικού Μετώπου του 1918, μέχρι το μυστήριο του γερμανικού U-Boat στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στον Τουταγχαμών στην Αρχαία Αίγυπτο στη χώρα των Φαραώ. Είναι ένα πολύ συναρπαστικό έργο. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μου είναι να συνεχίσω να κάνω ταινίες για όσο διάστημα μπορώ. Δεν έχω σκοπό να αποσυρθώ σύντομα.
Χρήστος Αρφανής: Πώς εξισορροπείτε το δημιουργικό σας όραμα με τις πρακτικές πτυχές της παραγωγής; Τι συμβουλή θα δίνατε σε επίδοξους κινηματογραφιστές και παραγωγούς που θέλουν να αφήσουν το στίγμα τους στη βιομηχανία;
Martin Manuel Nuza: Όταν γράφετε μια σκηνή έχετε την τάση να την κάνετε τόσο δυναμική που μερικές φορές είναι δύσκολο να καταλάβετε ότι μπορεί να μην υπάρχει αρκετός προϋπολογισμός για να εκτελέσετε αυτήν τη σκηνή στο έπακρο. Όταν έρχεται η πραγματικότητα και τραβάτε αυτή τη σκηνή με τον προϋπολογισμό που έχετε, τότε πρέπει να εξισορροπήσετε τη σκηνή με την πραγματικότητα και να βρείτε τη σωστή ισορροπία, ώστε το όραμά σας να εξακολουθεί να προβάλλεται σωστά χωρίς να χάσετε τη δυναμική. Άρα είναι ταχυδακτυλουργική πράξη. Αν κάποιος είχε εκατομμύρια να πετάξει σε μια σκηνή, τότε δεν έχει μυαλό. Αλλά δυστυχώς δεν έχω αυτή την πολυτέλεια, οπότε όλα πρέπει να είναι σχολαστικά ισορροπημένα. Θα έλεγα στους επίδοξους δημιουργούς γυρισμάτων να μην χάνουν ποτέ την ελπίδα τους και να συνεχίζουν πάντα να προωθούν. Θα έχετε πολλές πόρτες κλειστές στο πρόσωπό σας, αλλά πρέπει να συνεχίσετε να χτυπάτε αυτές τις πόρτες μέχρι να ανοίξει επιτέλους μία από αυτές και να σας δώσει την ευκαιρία σας. Είναι ένας πολύ δύσκολος κλάδος και όλα τα έργα είναι πάντα δύσκολο να ξεκινήσουν, ακόμα και για έμπειρους επαγγελματίες όπως εγώ, οπότε η επιμονή είναι το κλειδί. Μην εγκαταλείπετε ποτέ τα όνειρά σας γιατί είναι δικά σας, κανενός άλλου.
Χρήστος Αρφάνης: Έχετε εκδώσει βιβλία όπως “Promises: Emily’s Harrowing Story” και “Promises: The Mason Ordeal”. Πώς βρίσκετε τη διαδικασία της συγγραφής βιβλίων σε σύγκριση με τη συγγραφή για ταινία; Έχετε σχέδια να εκδώσετε περισσότερα βιβλία στο μέλλον;
Martin Manuel Nuza: Η συγγραφή ενός βιβλίου είναι πολύ διαφορετική από τη συγγραφή ενός σεναρίου. Το καθένα έχει τη δική του μορφή που πρέπει να ακολουθήσει. Πρόσφατα δημοσίευσα το «Snatched: The Unforgettable Cruise» ένα βιβλίο που έγραψα με τη βοήθεια του Αμερικανικού Διεθνούς Οργανισμού Θυμάτων Κρουαζιέρας, καθώς ασχολείται με την πραγματικότητα των αγνοουμένων σε κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως και τα εγκλήματα που συμβαίνουν σε αυτά. Γιατί εμφανίζονται και γιατί συνεχίζουν μέχρι σήμερα. Αυτό το βιβλίο μπορεί να σώσει ζωές ανοίγοντας τα μάτια σας στην πραγματικότητα του πόσο ανασφαλές μπορεί να είναι για εσάς ή την οικογένειά σας η μετάβαση σε μια κρουαζιέρα. Είναι διαθέσιμο στο Amazon.
Χρήστος Αρφανής: Ποιοι είναι μερικοί από τους κινηματογραφιστές και τους συγγραφείς που έχουν επηρεάσει τη δουλειά σας; Πώς παραμένετε έμπνευση και κίνητρο σε έναν τόσο ανταγωνιστικό κλάδο;
Martin Manuel Nuza: Ένας από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες φυσικά είναι ο Steven Spielberg και το όραμά του ήταν πάντα ένα εκπληκτικό όραμα. Υποθέτω ότι εμπνεύστηκα από το όραμά του σε πολλά από τα έργα μου. Ο Frederick Forsyth είναι ένας σπουδαίος συγγραφέας και τα βιβλία του ενέπνευσαν την πλευρά του μυστηρίου και του σασπένς μου να βγει.
Photos for the new film In Tenebras 2: Timelines