Η «Γέρμα» του Λόρκα, είναι μια γυναίκα ακολουθεί το πρωτόγονο ένστικτό της με τραγικές συνέπειες για εκείνη, αλλά και για τους πάντες γύρω της. σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας με ιλιγγιώδη ταχύτητα και συγκλονιστική κορύφωση.
Η λέξη “yermo” είναι επίθετο της ισπανικής γλώσσας. Προέρχεται από το λατινικό “eremus”, που δεν είναι άλλο, από το ελληνικό “έρημος”, το οποίο -ενίοτε- προφέρεται “έρμος” και “γέρμος”. Ο τύπος του θηλυκού γένους του “yermo” είναι “yerma”. Από καθαρή σύμπτωση, η ισπανική λέξη “yerma” τυγχάνει ομόηχη της ελληνικής λέξης “γέρμα”, η οποία σημαίνει “γέρσιμο, δύση, ηλιοβασίλεμα, τέλος”. Σε τούτο το δράμα, λοιπόν, η τραγικότητα της κεντρικής ηρωίδας, της Γέρμα (Yerma), ξεκινά από το ίδιο το πολυσήμαντο όνομά της.
Η Γέρμα είναι τραγικό θεατρικό έργο του Ισπανού συγγραφέα και ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Γράφτηκε το 1934 και χωρίζεται σε τρεις πράξεις των δύο σκηνών η κάθε μία.
Η Γέρμα είναι ένα από τα τρία τραγικά θεατρικά έργα της “ισπανικής υπαίθρου” του Λόρκα. Υπογραμμίζει την πειθήνια υποταγή των γυναικών που αποζητούν ελευθερία στην παραδοσιακή κοινωνία, η οποία τους αρνείται την κοινωνική ή ερωτική ισότητα.
Η διασκευή της Arte Libera
Η διασκευή του έργου και η μετατροπή του σε μονόλογο το κάνουν ξεχωριστό. Αντί για 5 χαρακτήρες η πρωταγωνίστρια κινείται μόνη της και μιλάει υποθετικά σ’ αυτούς. Η μουσική και η έξυπνη σκηνοθεσία καλούνται να καλύψουν την έλλειψη των συμπρωταγωνιστών. Το μαγικό τρίο των κοριτσιών καταφέρνει να καθηλώσει τους θεατές. Όλοι γινόμαστε μάρτυρες μιας τραγικής ιστορίας του 1934.
Όλα εξελίσσονται σ’ ένα επαρχιακό ισπανικό σπίτι. Οι αρσενικοί κάτοικοι του χωριού είναι αγρότες και κτηνοτρόφοι. Οι γυναίκες τους είναι νοικοκυρές, που η ζωή τους αφιερώνεται στις δουλειές του σπιτιού. Το μεγάλωμα των παιδιών και η περιποίηση των συζύγων τους είναι η μοναδική ασχολία τους. Η σημαντικότερη προσφορά των γυναικών στην τοπική κοινωνία -η «υποχρέωση» τους- είναι η γέννηση παιδιών. Αυτές βοηθούν στην ανανέωση του πληθυσμού.
Η Γέρμα είναι μια γυναίκα από άλλη περιοχή που παντρεύτηκε τον άντρα της χωρίς να τον γνωρίζει. Από την αρχή του γάμου της δεν έχει καταφέρει ν’ αποκτήσει παιδί. Το επιθυμεί όσο τίποτε άλλο στην ζωή της, αλλά δεν μπορεί να μείνει έγκυος.
Περνώντας τα χρόνια απελπίζεται. Δεν είναι λίγοι αυτοί που την κατηγορούν ότι δεν θέλει να χαλάσει το σώμα της. Τελικά είναι στείρα όπως φαίνεται. Αυτό, τουλάχιστον, ισχυρίζονται, σχολιάζουν και χλευάζουν οι περισσότεροι συγχωριανοί της. Ο άντρας της, ο Χουάν είναι εργατικός, απαθής και δεν παραπονιέται για την αγονία της. Η Γέρμα τσακώνεται μαζί του γιατί πιστεύει πως δεν ενδιαφέρεται για την απουσία απογόνων.
Η Γέρμα κάνει ένα ταξίδι αυτογνωσίας με ιλιγγιώδη ταχύτητα και συγκλονιστική κορύφωση. Η τραγική ηρωϊδα μέσα στην παράνοια που την οδηγεί ο πόνος της στειρότητας σκοτώνει τον Χουάν με τα ίδια της τα χέρια.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Σκηνοθεσία/ Σχεδιασμός φωτισμών: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου
Δραματουργική επεξεργασία – Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Αντώνης Περαντωνάκης
Ερμηνεία: Ιφιγένεια Καραμήτρου
Σύνθεση / Μουσικός επί σκηνής: Λίνα Ζάχαρη
Οργάνωση παραγωγής: Arte Libera
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Κείμενο : Μαρία Κ. Αγραπίδου – Χειρουργός Οδοντίατρος * Πρόεδρος Επιτροπής Επιστημονικού Περιοδικού ΟΣΠ, μέλος ΔΣ
Μείνετε συντονισμένοι στο EntertainmentNewsGR για περισσότερα!